Blogindlæg:

Sådan håndterer du konflikter på arbejdspladsen

10. maj 2021

Vi støder alle på konflikter på arbejdet. Det kan ikke undgås. Men det kan være svært at vide, hvordan du skal gribe dem an, når de er opstået. Men hvad er konflikter egentlig? Hvorfor er det vigtigt at håndtere dem? Og hvordan kan vores profil- og testværktøjer hjælpe dig med at håndtere og løse dem? Læs med videre i dette blogindlæg, hvor vi deler ud af vores viden om konflikthåndtering på arbejdspladsen.

Hvad er en konflikt?

En arbejdsrelateret konflikt er grundlæggende en uenighed mellem to eller flere medarbejdere, der har fået lov til at udvikle sig. Her har medarbejderen taget dét, den anden har sagt eller gjort, personligt og reagerer med at blive vred, irriteret eller ked af det.

En enkelt medarbejder kan have en konflikt med en kollega, som kun han selv for alvor kender til. Konflikter kan derfor præge samarbejdet, uden at andre altid forstår hvorfor, men vil typisk føles ubehagelig for de indblandende medarbejdere. Uenighederne kan blandt andet omhandle alt fra organisatorisk placering, rollefordeling på en given opgave, ressourcer, uddannelse, sprog, køn, alder og stress.

Hvorfor er det vigtigt at håndtere konflikter?

Der er rigtig meget følelsesmæssig energi i konflikter. Hvis konflikter får lov til at udvikle sig over tid og blot bliver ignoreret, kan de have store konsekvenser for organisationen og de involverede medarbejdere. De kan resultere i stress, mobning, øget sygefravær og kan dermed påvirke effektiviteten og arbejdsmiljøet. For organisationen betyder det, at de i værste fald kan aflæses direkte på bundlinjen.

Omvendt kan konflikter også føre til en stærk og sund arbejdskultur, hvis de bliver håndteret rigtigt. Et vidst konfliktniveau kan nemlig skabe forandringer og udvikle organisationen. Konflikter er et tegn på, at medarbejderne er engagerede og interesserede i hinanden, arbejdet og organisationen. Kunsten er derfor at give plads til konflikterne på arbejdspladsen, men samtidig styre håndteringen af konflikterne, så de ikke bliver personlige eller vokser sig for store.

Men hvordan håndterer du konflikter, når de er opstået? Her kan vores profil- og testværktøjer hjælpe dig med at håndtere og løse dem.

Hvordan kan e-stimate hjælpe dig?

At forstå medarbejdernes adfærd er essentielt, når du skal håndtere konflikter. Hos e-stimate er vi eksperter i personlighedstests, personprofiler og teamprofiler, der kan hjælpe private såvel som offentlige organisationer. Vi kan derfor levere skarpe og konkrete værktøjer, der kan hjælpe dig med at håndtere konflikter på arbejdspladsen.

Hvis du arbejder med vores profil- og testværktøjer, vil du opleve, at der kommer en forbedret kommunikation og forståelse afdelingerne imellem. Du vil opleve, at der opstår en fælles terminologi om adfærd og motivationsfaktorer, der medfører færre konflikter.

Når du vælger e-stimate, får du et stærkt set-up af profil- og testværktøjer, som du kan bruge til håndtering af konflikter eller mange andre områder i organisationen. Værktøjerne skaber gode, professionelle relationer og målbare resultater.

Vi håber meget, at vores blogindlæg har gjort dig klogere på, hvorfor det er vigtigt at håndtere konflikter på arbejdspladsen, og hvordan e-stimates værktøjer kan hjælpe dig. Husk du altid er velkommen til at kontakte os om gode råd ift. brugen af vores værktøjer i forbindelse med konflikthåndtering mm.

Læs også...

Vil du gerne høre mere om vores forskellige HR-værktøjer?

Er du nysgerrig på ny viden, tips og inspiration?

Tilmeld vores populære nyhedsbrev omkring personlighedspsykologi og adfærd.